Lumea actuală este în continuă
transformare. Frământările vieţii de azi, precum şi continua dezvoltare la care
participăm zi de zi, obligă la căutarea de noi forme de educaţie a copilului.
În faţa acestei lumi, copilul se impune printr-o reflectivitate cu totul aparte
faţă de generaţiile anterioare. Copilul de azi vede o altă lume cu alţi ochi,
faţă de copii generaţiilor trecute. Dacă primele etape ale dezvoltării se pot
înscrie în baremurile cunoscute, ulterior actul educaţional trebuie
individualizat. Educaţia copilului este atât de strict dependentă de
maturitatea noastră, a adulţilor, privind capacitatea noastră de înţelegere a
mucului univers pe care copilul şi-l formează încă de la primul contact cu
lumea exterioară.
Educarea copilului, lipsită în
general de înţelegerea psihologiei lui, găseşte greu modalităţile necesare
pentru evitarea eventualelor greşeli. Nu trebuie scăpat din vedere faptul că,
copilul îşi formează personalitatea în condiţiile lui de viaţă şi în
împrejurările în care-şi desfăşoară activitatea lui psihică. El nu trebuie
considerat ca un mecanism al perceperii voinţei noastre, dar nici ca o fiinţă
fără mobiluri. Trebuie să reconsiderăm copilul ca o fiinţă ce prezintă şi ea
unele interese, uneori neinteresante, dar permanent plin de dorinţe, sentimente
ce trebuie alimentate într-un cadru adecvat scopului nostru ce avem părinţi în
viaţă. Pentru aceasta trebuie ca mai întâi noi părinţii să ne autoeducăm
permanent în spiritul ce înflăcărează vieţile noastre de creştini.
Să nu uităm marele adevăr care spune
că: „copilul este copia părinţilor săi, atâta vreme cât se poate menţine în
umbra acestora.”
Exemplul părinţilor rămâne pilda ce
se află mereu în faţa copilului, dar şi mobilul său.
Pentru un copil, părinţii sunt unici
şi desăvârşiţi!
Atenţie asupra acestei gratitudini
ce nişe acordă şi pe care nu avem dreptul să o infirmăm.
O singură greşeală a noastră poate
dărâma tot ce am construit până în momentul acela. Acestea sunt momente
hotărâtoare în viaţa unui copil. Toate eşecurile educaţionale pleacă de la
încălcarea acestui principiu, ştirbind toată munca noastră educaţională de până
atunci. În cazul unui eşec de acest tip (exemplul părinţilor infirmă ceea ce
spun şi ce fac în anumite circumstanţe) copilul este în imposibilitatea de a
acorda clemenţă celui ce i-a trădat aşteptările.
De aici începe un declin, uneori
irecuperabil, alteori foarte greu de remontat. Mulţi copii din asemenea momente
de răscruce încep să devină nişte autodidacţi, căutând să explice tot prin
capacitatea lor de înţelegere şi interpretare, renunţând la sprijinul
părinţilor lor. Renunţarea nu este făţişă, în cele mai multe din cazuri uitând
un aspect periculos, părintele neştiind ce se întâmplă cu copilul său.
Este adevărat că lumea este
presărată de exemple geniale de autodidacţi, cum au fost Creangă, Brâncuşi,
Babeş, Pavlov, Gorki, etc., care au depăşit cadrul educaţional părintesc. Nu
trebuie uitat însă că la baza elementelor educaţionale ale acestora a existat
ca o piatră fundamentală tocmai educaţia părinţilor.
Depăşirea la un moment dat a creat
copilului necesitatea evadării din leagănul părintesc al educaţiei spre culmi
spre care aceştia din urmă nu se puteau posta.
Din acest punct de conjunctură
copilului i se oferă drumurile orientative în viaţă, în sensul concepţiei sale,
dar mai ales, aici intervine personalitatea sa de discernământ în alegerea
drumului său. Unii specialişti, dar şi nespecialişti, susţin că acest stadiu
este determinat de temperamentul copilului, ca şi cum temperamentul poate di
rupt de cadrul educaţional iniţial.
Oare un copil crescut iniţial
într-un mediu de teroare poate deveni un element plin de curaj şi iniţiativă?
Sau, din contră, un copil crescut iniţial ca un mic prinţ, împlinindu-i toate
mofturile, poate deveni cu uşurinţă elementul social dependent normelor sociale
elementare?
Desigur că nu, căci echilibrul său
este viciat tocmai de piatra fundamentală a educaţiei părinţilor, primii
terorizându-şi copilul, al doilea caz, devenind subordonaţii voinţei copilului
lor „supranatural”.
Acestea sunt extreme educaţionale
ale copilului. În realitate, existenţa trebuie să se îmbine cu gingăşia,
amândouă aflându-se într-un perfect echilibru, dacă sunt aplicate în momente
oportune.
Numai astfel vom avea un copil
pregătit suficient şi apt de a păşi mai departe pe drumul educaţiei realizate
în familie, biserică, şcoală şi pe marele, cel mai mare drum al autoeducaţiei
permanente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu