Principalele
achiziţii psihomotorii până la vârsta de 3 ani adaptate după
Gesell:
Vârsta
(luni)
|
Motricitate (M)
|
Adaptare senzorială
(A.S)
|
Limbajul (L)
|
Reacţii Sociale
(R.S)
|
1
|
Capul moale
|
Ascultă sunete
Vede un obiect în linie mediană
|
Mici zgomote guturale.
|
Figură inexpresivă.
|
2
|
Ridică uşor capul care recade repede
|
Priveşte mâna examinatorului, urmăreşte
un obiect de la linia mediană
|
Surâde când I se vorbeşte, emite vocale
izolate
|
Mimică la figura umană, observă examinatorul.
|
3
|
Ţine capul
|
Urmăreşte un obiect până la 180
grd.,priveşte un obiect mai mult de un minut.
|
Gângureşte, râde.
|
Gângureşte când se vorbeşte
|
4
|
Stă o fracţiune de secundă susţinut
|
Vede imediat un obiect, ridică mâinile
după obiecte, încearcă să localizeze un sunet
|
Gângureşte, vocalize
|
Surâs spontan, recunoaşte biberonul, se
ascunde după o cârpă
|
5
|
Ţine capul drept stabil, zgârie diferite
obiecte; prehensiune precară.
|
Urmăreşte cu ochii obiecte dispărute;
ţine un cub, priveşte al doilea.
|
Strigă în puseuri
|
Surâde la imaginea din oglindă.
|
6
|
În dcubit dorsal ridică picioarele în
sus, se întoarce de pe o parte pe altă; prehensiune palmară.
|
Prinde cu amândouă mâinile, încearcă să
reapuce un obiect căzut; duce obiectele la gură.
|
Întoarce capul la sunet; gângureşte
spontan
|
Diferenţiază pe străini; surâde şi
vocalizează la vederea propriei imagini din oglindă.
|
7
|
Stă în şezut susţinut, cade în mâini;
prehensiune radio-palmară.
|
Recunoaşte jucării.
|
Spune “m…m…“
Vocalizări silabice.
|
Apucă bine alimente solide; culcat duce
piciorul la gură, mângâie imaginea din oglindă.
|
8
|
Stă în şezut, se ţine în picioare când e
susţinut de mâini;
|
Ia două cuburi în cele două mâini; ţine
un cub, priveşte alt obiect.
|
Silabe izolate; Ma,Ta, Ba, Ta.
|
Suge jucării, încearcă cu insitenţă să
apuce jucării.
|
9
|
Prehensiune medio-digitală
|
Loveşte un cub de altul, apucă al
treilea cub.
|
Papa, mama, tata, imită sunete,
înţelege. Răspunde la nume.
|
Îşi ţine biberonul, mănâncă singur un
biscuit.
|
10
|
Stă în picioare,se ridică susţinut; prehensiune
cu opozabilitate
|
Descoperă un obiect ascuns sub privirea
sa,aşează un cub pe o suprafaţă.
|
Pricepe “nu“,mama, tata.
|
Pricepe bravo! Pa!
|
11
|
În picioare, lângă bară, ridică
picioarele şi le repune
|
Aşează jucării pe o suprafaţă.
|
Papa, mama, imită sunete, răspunde la nume
|
Se joacă şi cercetează diferite obiecte.
|
12
|
Merge susţinut numai de o mână.
|
Încearcă să construiască un turn din
cuburi.
|
Spune două cuvinte, pricepe să dea
obiecte la cerere.
|
Pricepe să facă gesturi de ajtor la
îmbrăcare.
|
15
|
Merge; urcă scările ajutându-se de mâini
|
Turn din două cuburi; încearcă să
întoarcă paginile unei cărţi; introduce corect cuburile mici în cele mari
|
4-5 cuvinte, limbaj sub formă de jargon.
|
Controlul parţial al sfincterelor; arată
când doreşte un obiect
|
18
|
Merge singur şi repede; urcă scările
ţinut de o mână; se aşează singur pe un scăunel.
|
Turn de 3-4 cuburi; mâzgăleşte spontan
pe hârtie.
|
10 cuvinte şi nume proprii; denumeşte
imagini din cărţi cu poze.
|
Încearcă să mănânce singur cu linguriţa;
controlul sfincterelor pe parcursul zilei.
|
21
|
Urcă şi coboară pe o scară susţinut de o
mână; dă cu piciorul în minge.
|
Turn din 5-6 cuburi
|
20 de cuvinte; combină spontan 3-4
cuvinte; repetă cuvinte, ascultă ordine.
|
Bea singur din ceaşcă; arată celor din
jur ce îl interesează; cere când vrea să mănânce şi să bea.
|
24
|
Aleargă fără să cadă
|
Imită cu creionul pe hârtie linii
verticale şi orizontale
|
Fraze din 3-4 cuvinte; utilizează eu,
tu, al meu, ;verbalizează ce face.
|
Mănâncă corect cu linguriţa; controlul
sfincterelor pe parcursul nopţii; se îmbracă singur cu o jachetă; se joacă în
grup fără cooperare
|
30
|
Sare cu ambele picioare ; încercă să se
ţină într-un picior.
Ţine corect creionul.
|
Face un turn din 8 cuburi; imită cu
creionul linii vreticale şi orizontale.
|
Îşi apune numele complet; utilizează
pluralul, ştie să spună funcţiile unor obiecte
|
Utilizează“eu“ pentru a se denumi,
|
36
|
Sare pe ambele picioare, încearcă să se
ţină intr-un picior, ţine corect creionul, merge pe bicicletă, urcă şi
coboară o scară alternând picioarele
|
Realizază un turn şi pod din cuburi
Desenează şi explică ce a desenat,
copiază cercul,.
|
Descrie ce fac animalele sau oamenii din
imagini, răspunde la întrebări.
Utilizează prepoziţii, apare “de ce“-ul.
|
Se joacă în grup cooperând
Știe sa-şi spună sexul , se îmbracă şi
mănâncă singur.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu