Psihicul unui copil este intens influenţat de dezvoltarea sistemului său
nervos. Se ştie că orice copil se naşte cu reflexe instinctive, neinfluenţate
încă de educaţie.
Creierul nou-născutului are 400 b. Şi va evolua până la cca. 1400 g.
Circumvoluţiunile la naştere sunt asemănătoare cu cele ale adultului.
Principiul se va forma şi modifica
eventual în funcţie de condiţiile în care trăieşte copilul.
Când un sugar ajunge la 4- 5 luni, începe să memoreze figura şi sunetele
vorbirii mamei, începe s-o iubească şi nu mai vrea să mai sugă de la o altă
femeie. El se bucură la vederea ei şi plânge dacă ea absentează.
La vârsta de un an memorarea este în progres. Copilul caută alt obiect pe
care-l îndrăgeşte şi se uită cu atenţie în casă la locul unde ar trebuie să
fie. La un an copilul începe să denumească obiectele şi persoanele din casă
prin recunoaşterea şi identificarea lor.
Claritatea, rapiditatea şi precizia în judecare depind de educarea lui în
familie. Între un şi doi ani pronunţă multe cuvinte, unele exprimate greşit,
memoria lui devenind mai activă la această vârstă copilul îşi aduce aminte e
unele mâncăruri care-i plac sau de unii copii din vecinătate cu care ar vrea să
se joace.
La doi – trei ani memoria copilului devine condiţionată: el memorează ce-i
place, ce-l interesează. Unele amintiri îl emoţionează. La vârsta aceasta
atenţia îi este atrasă de tot ce există în jurul său: dacă apare o persoană
străină, prin reflexe el o urmăreşte cu privirea; dacă în apropierea lui se
vorbeşte, nu va scăpa nici un cuvânt, dacă se pune în preajma lui o sticluţă cu
apă de colonie, va căuta sursa mirosului. Copilul are însă o atenţie instabilă,
nediferenţiată: dacă în timp ce ascultă ce se vorbeşte în alt loc se vorbeşte
mai tare sau se deschide radioul, atenţia sa se va îndepărta într-acolo.
Dacă în câmpul său vizual apare un obiect necunoscut, lasă tot şi-şi
îndepărtează atenţia spre a descoperi obiectul şi proprietăţile sale. E bine să
fie lăsat să descopere singur părinţii intervenind doar în cazuri de judecată
eronată sau dacă i se cer explicaţii suplimentare.
Între doi şi trei ani copilul se orientează greu în timp, confundă
noţiunile de: azi, ieri, mâine, mai târziu, etc. Părinţii trebuie să dea
permanent explicaţii. În această privinţă nu se pot da sfaturi standard ele
fiind doar în funcţie de instructajul pe care copilul l-a primit anterior.
Diferă de la copil la copil şi de la părinte la părinte în măsura în care se
face înţeles de copil. La vârsta mică, memoria copilului nu este stabilă.
Părinţii trebuie să fie preocupaţi de stimularea memoriei copilului, să facă
eforturi pentru ca acesta să imaginează toate cunoştinţele acumulate anterior.
Nimic din ceea ce este necesar să nu se piardă, ci să se înmagazineze.
Ca preşcolar mic, 4 –5 ani, copilul îşi dezvoltă memoria voluntară. Este
vârsta la care el poate înţelege şi
reţine multe, poate memora o scurtă poezie, poate participa la un joc
colectiv necomplicat.
Este vârsta când începe educarea organizată. Copilul poate înţelege şi
desena din cărţile destinate acestei vârste. Totuşi noţiunile abstracte şi
îndemnurile la raţiune, nu sunt încă înţelese. Memoria logică se dezvoltă după
vârsta de 4 ani. Din această cauză nu trebuie folosite în scop educativ:
zicătorile, jocurile de cuvinte, poeziile cu mai multe strofe. Nu toţi copiii
sunt egali în memorizare. În situaţia de preşcolar a copilului atenţia
părinţilor trebuie mărită.
Suntem în plină perioadă de vârstă în care se stabilesc „cei şapte ani de
acasă”. În general, până la trei ani este rar ca un copil să nu fie exagerat de
alintat. Este perioada marilor drăgălăşenii! Doar la 4 ani copilul înţelege mai
mult decât cred părinţii. Are suficientă inteligenţă să observe şi să interpreteze
comportarea părinţilor faţă de el. Are destul voinţă pentru a lupta să facă ce
vrea, ştie că insistând obţine ce doreşte în general, imită felul de a fi pe
care îl observă la părinţi.
La 6-7 ani copilul merge la şcoală el trebuie să fie apt de o atenţie
voluntară la cerinţele şcolii. Părinţii au obligaţia ca zilnic să de a copiilor
sfaturi pentru îndeplinirea obligaţiilor şcolare. Încep prietenilor între
colegi!
Se împrietenesc între ei copiii care locuiesc în apropiere, iar cei care
stau în aceeaşi bancă stabilesc o prietenie mai stabilă. Emoţiile create în cadrul prietenilor devin factori
importanţi pentru evoluţia (sau involuţia) ulterioară a copilului.
Şcolarul mic trebuie să aibă de la început o conduită pe care părinţii sunt
obligaţi să o controleze şi să o completeze mereu.
La vârsta de mic şcolar, apar la copiii adevăratele sentimente ale datoriei
şcolare şi sentimentul de comportament cinstit şi viaţa colectivă.
Copiii încep să se joace în comun: unul cu altul, nu unul lângă altul.
Jocul nu trebuie să devină scop în sine şi să acţioneze în detrimentul vieţii
de familie. Jocul trebuie dirijat de adulţi pentru a deveni un corolar al disciplinei.
Jocul are locul său, viaţa de familie pe al său, iar şcoala este o muncă
obligatorie pentru copii, aşa cum este serviciul pentru părinţi.
Fiecare membru al familiei are îndatoririle sale. În acest sens, copilul va
fi dirijat să facă mici treburi ale casei. Oameni celebri au ajutat în
copilărie pe părinţi în munca lor: Shakespeare, Brâncuşi Verdi, Marie Curie,
etc.
Ajutorul dat de şcolarul mic în munca casnică îl învaţă să simtă
îndatoririle legate de casă şi de familie şi răspunderea legată de executarea
ei. Când şcolarul a devenit mai mare şi grija pentru familie trebuie să crească
şi mai mult, iar respectul faţă de cei din jur trebuie să fie şi mai accentuat.
Învăţătura la şcoală este din ce în ce mai intensă. El trebuie să învingă
piedici, să depună eforturi tot mai mari pentru a-şi organiza judicios timpul
şi activitate.
El devine răspunzător de rezultatele sale!
Treptat copilul ajunge mai întâi la etapa de prepubertate şi, mai apoi, la
cea de pubertate.
Pubertatea este perioada din viaţa copilului în cursul căreia organismul
ajunge la maturitate biologică. Se produce maturizarea gândirii, cristalizarea voinţei,
interesul pentru orientarea profesională, creşte simţul de solidaritate şi responsabilitatea socială. Adolescenţa,
adică perioada de vârstă care urmează pubertăţii, este însoţită deseori de
tulburări psihice.
Să luăm un exemplu: doi colegi de clasă, asemănători deci, în ceea ce
priveşte vârsta, pot fi diferiţi din punct de vedere fiziologic.
Unul poate fi scund, greoi şi lent în mişcări, cu tendinţă spre somnolenţă,
celălalt, dimpotrivă, slab, înalt, vioi, nervos, iute în mişcări şi reacţii
psihice,
Primul are o tiroidă leneşă, memorie slabă, reacţii neuropsihice
încetinite. Este vorba de hipotiroidism trecător sau permanent. Cel de-al
doilea are o tiroidă cu un tonus funcţional crescut poate fi însă împrăştiat,
cu o viteză prea mare a gândiri şi reacţii inegale e memorie.
Psihicul fiecăruia din aceşti doi adolescenţi trebuie altfel dirijat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu